Hvordan skape et optimalt klassemiljø?


Håndboken “Styrkebaserte klasser. fra et godt klassemiljø til gode praksisopplevelser og læreplasser” er rettet mot lærere og andre som ønsker å bidra til en økt gjennomstrømning i videregående skole med fokus på å få læreplasser. Målet blir ved dette hovedsakelig å få flere elever gjennom VG2 og ut i læreplasser slik at muligheten for jobb øker.  

Gode praksisopplevelser og læreplasser

Satsingen “Styrkebaserte klasser” fokuserer på det som gir stolthet og glede. Alle klasser, organisasjoner og mennesker generelt har noe som fungerer bra, det å fokusere på nettopp dette vil kunne gi betydelig uttelling på en rekke ulike felt. Håndboken tar derfor for seg en styrkebasert tilnærming heller enn en problemløsende. Fokus rettes derfor vekk mot problemer og det som ikke fungerer så godt, og heller mot styrkene vi har. Disse positive følelsene gjør noe med oss som mennesker. Vi kan oppleve å bli kreative, livsmodige, vi knytter oss lettere til andre og ser flere muligheter. Denne identifiseringen av styrker bidrar også til selvtillit i utdanning og andre utfordringer i møte med arbeidslivet ved at vi blant annet får en bedre forståelse av oss selv og andre.

Videre presenterer håndboken en rekke ulike verktøy og metoder som kan brukes på ulike måter og mange arenaer. Ved å anvende disse vil man trene på relasjonelle ferdigheter som videre kan bidra til utvikling og enda bedre resultater. Disse omhandler hovedsakelig:

  • Det å bli kjent
  • Å skape et positivt klassemiljø
  • Å lete etter personlige styrker og personlige framtidsdrømmer
  • Å avslutte dagen på en fin måte
  • Hvordan samlinger bedre kan gjennomføres

Vil du lese mer om dette, klikk deg inn på PDF- filen til håndboken her! 

Av Marikken U. Heidemann

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s