“På søndag kveld hadde jeg nesten lyst til å si opp jobben, men nå kjenner jeg på en glødende optimisme!”. Dette sitatet er hentet fra en av rektorene som deltok på Prosesslederstudiet for skole/oppvekst våren 2022. Hva var det som endret seg?
Skolehverdagen består av en rekke ulike prosesser som enten bevisst eller ubevisst ledes av lærere, ledere eller elever. Det kan dreie seg om læringsprosesser i klasserommet, kreative prosesser i en prosjektarbeid, utvikling av nye undervisningsformer i utviklingstiden, samarbeidsmøter, konflikthåndtering, involverende foreldremøter osv. Disse prosessene kan ledes på måter som gir deltakerne energi eller tapper deltakerne for energi. Skolelederne som deltok på prosesslederstudiet for skole opplevde å lære seg verktøy og metoder for å lede prosesser som både bidrar til å skape gode (lærings)resultater, lærelyst og gode relasjoner. Det ga rektoren grunn til optimisme.
Prosesslederstudiet for skole består av tre samlinger med mellomarbeid. Allerede etter første samling, kunne flere av rektorene fortelle om hvordan de hadde endret helt på måten de ledet møter på i skolehverdagen. En av rektorene fortalte følgende historie:
“Vanligvis pleier foreldremøtene våre å bestå av at jeg gir en del informasjon til foreldrene om hvordan skolen er drevet og hva som kjennetegner oss. Men etter å ha sett hvordan deltakende metoder bidro til å skape gode relasjoner oss i mellom, ville jeg prøve ut noe liknende med foreldre. Jeg startet med å få alle foreldrene til å stille seg opp på “en forhandlingsrekke” etter fornavn (red.anm: en metode for å bli kjent der deltakerne stiller seg i en rekke basert på noen kriterier, feks fornavn). Praten var i gang fra første stund og mange foreldre ble kjent med noen nye allerede etter 3 minutter. Deretter stilte de seg opp alfabetisk etter en hobby/interesse som barnet deres hadde og etterpå etter foreldrenes egne interesser. På den måten ble det også skapt noen interessefellesskap både mellom foreldrene og mellom barna. Avslutningsvis fikk vi alle foreldrene til å gå i små grupper med noen de ikke kjente og skrive ned spørsmål som de var nysgjerrige på. Disse spørsmålene samlet vi inn. Noen av dem rakk vi å svare på fortløpende og de resterende skal vi svare på når vi møter dem igjen. Det er det mest engasjerende og morsomme foreldremøtet jeg noen gang har ledet!”
Når vi spurte skolelederne hva de særlig opplevde å ha lært i løpet av kurset, var det følgende tema og områder som gikk igjen:
- Vi har lært å bygge psykologisk trygghet på raske og enkle måter.
- Vi har lært oss en rekke elevaktive metoder som også fungerer i profesjonsfellesskapet. Disse bidrar til dybdelæring, kreativitet og kritisk tenkning.
- Vi har lært oss metoder for å få til mer samskaping.
- Vi har fått konkret metodikk for å se etter styrker og ressurser hos hverandre og elevene.
- Vi har sett kraften og verdien i en anerkjennende pedagogikk.
Til sammen har ca 200 skoleledere, pedagogiske ledere og lærere deltatt på Lent sitt skoleprogram i praktisk prosessledelse.
