Positiv psykologi – og hvordan teorier og metoder fra dette fagfeltet kan brukes for å skape vitalt velfungerende organisasjoner, relasjoner og personlig vekst er et viktig tema på studiet i Appreciative Inqyiry . For mange av studentene har dette gitt inspirasjon til både å prøve, og videreutvikle nye verktøy basert på dette tenkesettet. En av studentene som særlig har latt seg inspirere til å eksperimentere med bruk av positiv psykologi i sin hverdag er Carina Musk-Andersen, som er lærer ved Arbeidsinstituttet i Buskerud. Dette skoleåret har hun gjennomført et opplæringsprogram i anvendt positiv psykologi for en elevgruppe som har mange dårlige mestringsopplevelser fra skolen. Elevene har både fått praktisk opplæring i bruk av styrkespotting, takknemlighetsøvelser, trening på metoder for tilstedeværelse (mindfulness) og øvelser for å komme ut av komfortsonen. Elevene har gjennomført positiv psykologi-”eksperimenter” både i klassen, i skolemiljøet, hjemme og ”på byen”.
Vi begynte med en time i uka, men det endte med en hel dag hver uke, forteller Carina.
Blant eksperimentene elevene gjennomførte var å gjøre uventede positive handlinger for andre. Hvordan kan vi skape mer positivitet, glede, mening, tilfredshet og selvtillit hos ungdom som har hatt strevsomme liv? – var spørsmålet som motiverte henne til å gå i gang med opplæringsprogrammet i positiv psykologi.
Ønsker dere å få vite mer om hvordan positiv psykologi kan bidra inn i endringsprosesser i klasserommet eller på arbeidsplassen, ta kontakt med oss i Lent eller Arbeidsintstituttet i Buskerud.
Ellen Sjong