Tracking
Evnen til å se og legge merke til alt det som er bra hos en selv og hos andre er en ferdighet. Denne ferdigheten kaller Bushe (2001) tracking. Dette er en ferdighet som kan trenes opp. Tracking handler bevisst om å gå på jakt etter og oppsøke alt det som en ønsker mer av eller som er bra. Som leder handler det om bevisst å jakte på og oppsøke alt det som er bra. Det er nå mye forskning som sier at ledere som gir oppmerksomhet legger til rette for at medarbeider kan bruke sine sterke sider i daglig arbeid og oppgaveløsning lykkes bedre enn andre ledere. Hvordan trener man opp disse ferdighetene?
Dagbok
En måte å trene opp denne ferdigheten kan for eksempel være å føre en loggbok eller dagbok. I en offentlig virksomhet som vi jobbet sammen med, bestemte alle ledere og ansatte seg for å bruke minnebok som metode for å trene opp evnen til å se og snakke om alt det som var bra i organisasjonen. Minneboken skulle brukes for å notere ned små ”gylne øyeblikk” i hverdagen. Det kunne være noe som andre gjorde som man satte pris på, eller noe man selv hadde lykkes med. På hvert avdelingsmøtene brukte man litt tid til å referere fra disse minnebøkene. Etter en tid erfarte man at arbeidet med bruk av minneboken bidro til å skape et endret fokus i hele organisasjonen.
Fanning
En annen ferdighet som brukes av ledere som har et anerkjennende selv kaller Bushe fanning. Fanning handler om å blåse liv i en liten gnist for å sette noe i fyr. Når du ser noe som er bra, eller du setter pris på noe skal du gi dette ekstra oppmerksomhet. Det handler om å ha en evne til å si hva det er man setter pris på og takke når noen gjør noe som man opplever er viktig eller verdifullt. Studier som er gjort ved Gallup Organization viser at mennesker som jevnlig får positive tilbakemeldinger og anerkjennelse på jobben også har høyere produktivitet enn andre medarbeidere. Den anerkjennende måten å møte andre på har ikke bare en positiv betydning for de som blir møtt med takknemlighet eller anerkjennelse. Det har også en positiv effekt på den som gir anerkjennelsen. På bakgrunn av førti års forskning om hva det er som gjør at folk har det bra på jobben og oppnår gode resultater sammenfattet Donald Clifton sine funn i enkel teori som han kalte teorien om øsa og bøtte (The Theory of the Dipper and the Bucket).
The Theory of the Dipper and the Bucket
Teorien er følgende: Alle har vi en usynlig bøtte. Vi er på vårt beste når bøtta flyter over. Da er vi full av energi og har et optimistisk syn på verden. Når bøtta er tom så forgiftes vårt syn på verden og vi tappes for energi og underminerer vår egen vilje. Videre sier teorien at vi alle har en usynlig øse. Den kan vi bruke til å fylle eller tømme andre sine bøtter. Når vi gir komplimenter til andre, takker andre for noe de har gjort/sagt som har gjort oss glad, gir kolleger og ledere positive tilbakemelding på det gode arbeidet som de utfører så bruker vi den usynlige øsen vår til å fylle opp i den andre sin bøtte. Hver dråpe som fylles opp i bøtta gjør oss sterkere og mer optimistisk. Samtidig som vi gjør dette fylles også vår egen bøtte, forteller denne teorien. Hver dag kan brukes til å fylle egen og andres bøtte, skriver Clifton. Og det er et viktig valg. Det påvirker våre relasjoner, produktivitet, helse og lykke.
Av Bjørn Hauger, Lent AS Referanser: Bushe, Gervase (2001). Clear Leadership. How outstanding Leaders Make Themselves Understood,, Cut through the Mush, and Help Everyone Get Real at Work. Dvies- Black Publishing Rath, T., & Clifton, D.O. (2004): How Full is Your Bucket? Positive Strategies for Work and Life. New York: Gallup Press