Min første positive opplevelse med kurs.
Vi er fire studenter fra Universitetet i Oslo på masterstudiet pedagogikk som deltok på et to-dagers kursholderkurs i regi av Lent AS. Tidligere erfaringer med kurs gjorde at jeg forberedte meg på to ensformige dager med mye monolog samt lite aktivitet og engasjement fra deltakerne. Situasjonen viste seg derimot å bli en helt annen.
Planlegging for undervisning og læring
Relativt tidlig i kurset ble det belyst distinksjonen mellom planlegging for undervisning og læring. Deltakerne ved kurset hadde en rekke ulike arbeidsoppgaver ved bedriften, men det å holde kurs og undervise var gjennomgående hovedfokus.
Det var en generell enighet om at undervisning blant annet innebar metoder, strategier og verktøy, og at dette mulig var en mer passiv innfallsvinkel. Læring ble kjennetegnet ved endring og utvikling, og derfor også som mer aktivt og deltakende.
Hva sitter man igjen med etter en undervisningssituasjon?
For hovedmålet med dette var nettopp; hva sitter man igjen med etter en undervisningssituasjon? Hensikten med denne undervisningen er læring, og derfor må man også planlegge for nettopp læring. Men for å lære, må ofte en aktiv og engasjerende deltakelse til. Nettopp dette fokuset så vi ved kurset hos Lent AS. Men hvordan kan man skape denne positive, aktive og engasjerende relasjonen mellom kursholder og deltakere, men også hos deltakerne som en helhet?
Positiv psykologi og Appreciative Inquiry
Lent AS sitt arbeid er fundert i blant annet positiv psykologi og Appreciative Inquiry (AI). Positiv psykologi fokuserer her på hva som skaper optimal menneskelig funksjonsevne, bruken av menneskelige styrker, og hvordan positive emosjoner kan bidra til læring, kreativitet, produksjonsevne og lignende når man leder prosesser.Appreciative Inquiry handler deretter om å identifisere og lære av det som allerede fungerer godt, for å dermed skape nye bilder om hva man som helhet kan skape i fremtiden.
Jeg tror flere tenker at man først skal ta for seg hva som eventuelt ikke fungerer i møte med utfordringer, for å dermed løse dette. Ved bruken av både positiv psykologi og AI ble derimot fokuset rettet mot styrkene som kursdeltakerne og organisasjonen som helhet hadde. Hva er vi flinke på, og hvordan kan vi gjøre hverandre flinkere? Å stille de riktige spørsmålene, som genererer en aktivt og engasjert deltakelse, med en positiv innfallsvinkel mot styrker, skaper en svært god stemning i rommet. Endelig så vi hvordan kurs nettopp fungerer slik det burde, nemlig til videre læring og kunnskapsdeling, og dermed motivasjon til å ta i bruk verktøyene de har fått utdelt videre i sitt daglige arbeid.
Av Marikken Ulrichsen Heidemann