Oppstartskurs for nye studenter ved Høyskolen Kristiania

Husker du følelsen av å være ny student?

Første studiedag når du møtte opp uten å kjenne noen? Det var nemlig opplevelsen til de 1000 nye studentene ved Høyskolen Kristiania, Lent hadde oppstartskurs for – i Oslo, Trondheim og Bergen. Kursene var fordelt over flere dager, hvor det ble holdt tilsammen 9 kurs for Høyskolen Kristianias nye studenter på institutt for ledelse og organisasjon, institutt for helsefag, institutt for markedsføring, og institutt for kreativitet og innovasjon.

En student uttalte seg med; ”Jeg vil bare si at jeg liker, at man ikke får følelsen av at man er alene, selv om man kom alene”. Mens en annen student fortalte; ”Jeg likte best at vi samarbeidet med andre vi ikke hadde hilst på før. Hvor alle fremmet sine tanker og at vi utarbeidet konkrete tiltak for hvordan bedre læringsmiljøet”.

hender

Hva Lent håper at vi har skapt sammen i løpet av kurset?

Lent håper å ha startet en prosess som bidrar til at alle fullfører studiene med glans, samtidig som de har det godt som studenter. Oppstartskursets formål var å kickstarte relasjonsarbeidet. Dette gjorde vi gjennom å hjelpe studentene å bygge gode relasjoner og gjøre dem bevisst viktige faktorer for å skape et fremragende læringsmiljø. Lent har designet opplegget med utgangspunkt i en tanke om at å legge til rette for positive relasjoner tidlig i studieløpet virker positivt på resultater og på gjennomføringsgrad. Ut ifra det presenterte Lent følgende problemstilling til studentene:

 ”Hvordan kan vi sammen skape et fremragende læringsfellesskap der alle

føler seg inkludert og kan bidra på sitt beste?”

Studentene jobbet aktivt sammen gjennom 2,5 time, for bli bevisst hvilke faktorer som er tilstede for å fremme det beste læringsmiljøet og for å bli bedre kjent med hverandre. Her utførte de intervjuer, visualiseringer, lagde veikart med konkrete mål, drømte om fremtida og utvekslet gode historier med hverandre. Teoriene vi i Lent benytter for å fremme god læring og samhandling inkluderer teorier fra appreciative inquiry og en socialkonstruktionistisk forståelse for, at bevissthet rundt språket vi bruker er et sterkt virkemiddel for at få til de forandringer vi ønsker. Med dette fokuset blir energien høy og vi opplever at det skaper et utgangspunkt hvor læring blir gøy og hvor vi samtaler på nye og mer konstruktive måter med hverandre.

Noen andre tilbakemeldinger fra studentene etter kurset var:

”Vi er alle i samme båt, hvor ingen kjenner så mange. Så det er godt dere gir oss et spark i rompa og får oss til å være positive og inkluderende, samt får oss til å tenke på hvilke faktorer som skaper et godt læringsmiljø”.

 ”Jeg liker godt at det fokuserer på læring og det er interessant å høre hva andre mener er et godt læringsmiljø”.

”…at vi blir tvunget til å bryte komfortsonen, by på seg selv og fokusere på det positive. Det har motivert meg til å bedre klassemiljøet.”  

Vi er stolte og glade for muligheten vi har fått til å jobbe tett med Høyskolen Kristiania og ser frem til flere runder med oppstartskurs.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s