Responskort muntlig

Det er vinter og det snør ute. Inne i klasserommet står Ibrahim foran det nedtrukne lerretet med et stort bilde av vakker natur i flommende sollys. I et hjørne har han lagt inn det kurdiske flagget. Han venter rolig til alle medelevene ser opp på ham. Ibrahim skal holde foredrag om kurdisk kultur. Han presenterer temaet sitt, peker på de nydelige bildene, på kartet han har lagt inn og forklarer. Han er vanligvis stille, men nå snakker han tydelig og klart uten manus. Klassen er musestille, pc-lokkene er klappet ned, alle ser på bildene og foredragsholderen. «Dette kan han», tenker jeg. «Nå er han på hjemmebane». Jeg er Ibrahims lærer og kjenner en sildrende glede. Jeg er imponert, og jeg blir revet med. Når han er ferdig, klapper klassen lenge. Så stiller de spørsmål til ham, han fordeler ordet selv og svarer.

Deretter er tiden kommet for å gi respons til foredragsholderen. «Vi ser etter og omtaler utelukkende det Ibrahim har fått til», sier jeg. «Dere får hjelp fra de utdelte responskortene. Sjekk om Ibrahim gjorde noe av det som står på de to-tre kortene du har fått utdelt». Elevene er ivrige. De får ordet, leser opp kort etter kort, hele teksten. «Ibrahim», sier Sofie, «du var flink til å velge ut stoff som var interessant. Det viser at du har omtanke for mottakerne». Ibrahim smiler, bukker. «Ja», sier Edvin, «du var flink til å vise god kunnskap om emnet. Da har publikum mulighet til å lære mye». … Jeg lærte mye», føyer han til for egen regning og ser opp på Ibrahim. Slik fortsetter det.

Så er det Ibrahims tur. Han står fortsatt ved kateteret med «lyttekortene», de mulige responsene han skal gi publikummet sitt. Men han ser ikke på dem. I stedet kommer det spontant og ektefølt: «Jeg vil takke dere», begynner han og beveger blikket rundt i klassen. Vi kjenner med ett at nå skjer det noe viktig. «Tusen takk for at dere var så stille under foredraget, for at dere så på meg mens jeg snakket, for at dere var interessert i mitt hjemland», sier han. Jeg kjenner jeg fryser på ryggen. «Takk for at dere stilte meg spørsmål etterpå. Jeg liker å snakke om landet mitt». «Han leser ikke opp fra kortene», tenker jeg. «Han kan dem utenat og formulerer dem med egne ord, akkurat slik han føler det. Det er en takketale han holder, til klassen sin!»

Slik kan en prosessledelse for presentasjoner og foredrag i skoleklasser være. Elevene får utdelt noen kort hver fra verktøyet Responskort muntlig (www.sareptas.no) som hjelp til setninger de kan si hvis de synes det stemmer med presentasjonen de har hørt enten den holdes for hele klassen eller i mindre grupper. De tar på «pluss-brillene», ser etter alt det som lykkes, det som var bra og hvilken effekt dette hadde på dem som publikum. Taleren gir publikummet samme positive respons og virkningen den gode lytteatferden har på ham som taler. Kortene gir alle elevene et språk slik at de kan delta og øve, men bare som et tilbud. Etter hvert kommer responsen slik den egentlig skal, direkte fra hjertet!

Eksempelet viser hvordan arbeid med klassemiljøet kan forenes med arbeid i fag. I svensk læreplananalyse har man sett på betydningen av ikke-kognitive ferdigheter i skolen, og det er mye som tyder på at dette vil bli mer vektlagt i norsk skole etter hvert (NOU 2014). Å «kunna och våga uttrycka sin mening» er en slik ferdighet som svært godt illustrerer hvorfor det er helt nødvendig å skape det gode læringsmiljøet for at elevene skal kunne ta ut potensialet sitt faglig. «Muntlig» er en grunnleggende ferdighet som ikke vil utspilles hvis ikke miljøet er trygt. Muntlige ferdigheter viser derfor hvor relasjonell læring og utvikling er. Som talere og lyttere er vi gjensidig avhengige av hverandre. Lytternes opptreden skaper taleren og vice versa. Når taleren er trygg, kan hun skape gode lyttere. Responskort muntlig er et verktøy for å fremme gode lytte- og taleferdigheter.

 

Av Ellen Sjong

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s