Smart oppvekst, Re kommune: ”Positiv psykologi” som opplæringstiltak for alle barn i hele kommunen

Hva vil skje om alle barn lærer seg ferdighetene i å se alt det som er bra hos seg selv og hos andre? Eller å kunne sette ord på styrker, og vite hvordan disse styrkene kan identifiseres og forstørres hos seg selv og hos andre? Hva ville skje om alle barn vet hvordan de kan bygge opp livsressurser som fungerer som buffere mot psykiske lidelser som angst og depresjoner?

I Re kommune i Vestfold er det satt i gang et utviklingsarbeid basert på at det allerede finnes mange oppløftende svar på disse spørsmålene. Forskning som ble gjennomført på slutten av 90 tallet viste for eksempel at man oppnådde bedre effekter av forebyggende program som bidro til å utvikle barn og unges iboende styrker framfor program som forsøkte å rette opp svakheter (Seligman, 2002). Et økende antall studier viser at resiliens og positive følelser fungerer som buffere mot depresjon. Basert på denne forskningen satte man i gang program for å trene voksne for å hente fram og forsterke disse positive ressursene hos barn og ungdom

Nå vet vi at også barn kan lære de samme ferdighetene (Seligman, Randal, M., Gillham og Linkins, 2009). Det viser seg også at en slik opplæring ikke bare vil ha en buffereffekt mot psykiske lidelser, den bidrar også til å fremme glede og trivsel og øker barn og unges evne til å lære.

Basert på disse erfaringene er det satt i gang positiv psykologi opplæring (Positive eduaction: Positive psychology and classroom interventions) på en rekke skoler.

Det best dokumenterte programmet er sannsynligvis Penn Resiliency Program (PRP). I løpet av 20 år er det gjennomført 17 studier av PRP hvor man har sammenlignet effektene fra programmet med kontrollgrupper. Til sammen omfatter disse studiene 2000 barn mellom 8 og 15 år. Et av de viktigste tiltakene i programmet har vært å hjelpe barna å identifisere sine karakterstyrker. I programmet er det lagt opp til korte aktivitetsøkter (80 minutter) hvor man diskuterer og reflekterer rundt karakterstyrker og andre positiv psykologi-aktiviteter og ferdigheter (Seligman, Randal, M., Gillham og Linkins, 2009).

Programmet har både bidratt til en betydelig reduksjon i antall elever som opplever håpløshet og angst, resultert i en reduksjon i atferdsproblemer og skapt økt optimisme blant elevene. Dette er svært oppløftende resultater!

Både USA og England har satte i gang opplæring av karakteregenskaper og ”positiv psykologi” i skolen. Smart oppvekst i Re kommune er sannsynligvis unikt i nasjonal og internasjonal sammenheng. Satsingen involverer alle virksomheter som jobber med barn og unge.

Et av de spørsmålene som vi håper å finne svar på gjennom utviklingsarbeidet i Re kommune er hvordan en slik opplæring i positiv psykologi kan bli en del av det ordinære læringstilbudet i barnehager, SFO og skoler ikke bare i Re kommune, men i hele Norge.

Og ikke minst er vi spent på hvilke positive effekter en slik opplæring vil kunne ha for de involverte barna, deres foreldre og de involverte tjenestene.

Dette er et utrolig viktig, oppløftende og inspirerende utviklingsarbeid. Heia Re!

Følg smart oppvekst på Facebook.

Bruk treningsmateriellet de har utviklet. Bestill bøkene Smart oppvekst 1 og 2 på vår bokhandel på nett.

Referanse: Seligman,M., Randal, M.E, Gillham, G., Reivich, K. og Linkins, M. (2009) Positive Education: Positive Psychology and Classroom Interventions. I Oxford Reviiew og Education. Vol 35, no. 3.

Av Bjørn Hauger, Lent AS

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s