At skabe læring og udvikling i organisationer er i et narrativt perspektiv ikke et spørsmål om at nå frem til èn riktig historie, men at synliggjøre og skabe plads til en mangfoldighed af fortællinger. Den narrative praktiker er kort sagt interessert i kompleksitet frem for entydighed, forbindelseslinjer frem for isolerede enkeltdeler og meningsskabelse frem for sandhed. (Schnoor, 2009, side 24)
Når organisasjoner og virksomheter blir større og mer komplekse er det ikke lenger lederen som vet mest og best, det vil ofte være medarbeidere med både større kunnskap og mer erfaring enn lederen. Når mange faktorer, interesser og perspektiver er i spill på samme tid, og det finnes flere alternative løsninger på en gitt utfordring, er én leder som peker retning ikke alltid tilstrekkelig. Skal denne kompetansen bli en hel organisasjons kompetanse så må den gjøres tilgjengelig for øvrige medarbeidere, slik at oppgaver løses og lederne tar de beste avgjørelsene. Det forutsetter en evne til å kunne lede prosesser og involverer, skaper eierskap og resultater.
Prosessledelse er en ledelsesform som er nyttig i slike komplekse situasjoner. Ledelse handler da om å legge til rette for en prosess hvor gruppedeltakernes initiativ, kompetanse og kreativitet, og gruppens evne til å se helhet sammen, skaper utfallet.
Når vi møtes i ulike sammenhenger er det ofte at vi møtes på samme måte som vi alltid gjør. Det innebærer videre at det er de samme menneskene som er tilstede, som sitter på samme plass og sier noenlunde det samme som de sa sist. På underlig vis så ender vi ofte diskusjonene og samtalene på samme måte som sist, med de samme konklusjonene. Dette gjøres ikke av vond vilje men fordi vi mennesker ofte er vanedyr og noen ganger fordi vi ikke vet om noe annen eller bedre måte å lede møter og andre prosesser på. Vi vet ikke eller kan ikke nok om verktøy og metoder for å gjøre noe nytt.
Det er ikke noen stor kunst å gjennomføre en prosess eller ta i bruk et verktøy, utfordringen ligger i å kunne tilpasse og designe en prosess som er med å understøtte utfordringen som skal håndteres på en aktiv og verdiskapende måte. Det er prosessledelse på sitt beste. På prosessledelsestudiet som vi gjennomfører i Lent tar vi aktivt i bruk praktiske øvelser samtidig som du får den teoretiske tryggheten bak øvelser, verktøy og metoder.
Hvis du og jeg, i alle de møter vi er en del av forbedret møtet med 10 %, hva kunne da bli skapt? Begynn med ditt første møte, i dag eller i morgen. Av erfaring vet vi at dette krever mot. Så trenger du støtte, mer kompetanse og øvelse i tryggere omgivelser før du hiver deg utpå, ta en titt på prosesslederstudiet vårt. Vi kjører kurset både i Oslo og i Kristiansand.
Ønsker du å lese deg opp på fagfeltet kan vi anbefale boken ”Kreativ procesledelse”. Boka er skrevet av Mille Obel Højer (red.), Lone Herstad og Loise Lausten gir både innsikt og inspirasjon til å kunne lede kreative og offensive prosesser i organisasjoner og team.
Therese Idsøe