Det har tidligere pågått et stort arbeid i Buskerud Fylkeskommune som tok fatt på det å spre styrkebaserte metoder og Appreciative Inquiry (AI) i videregående skoler.
Vi ønsker her å gjøre rapporten fra dette arbeidet tilgjengelig. Prosjektet «Økt kunnskap om hvordan» ledet av Arbeidsinstituttet i Buskerud er blitt sammenfattet i rapporten «Hva skjer når man leter etter styrkene og det beste hos elever, lærere og ledere? Erfaringer fra Buskerud fylkeskommune», skrevet av Ellen Sjong og Pål Tanggaard. Rapporten formidler hvordan dette styrkebaserte tenkesettet og tilhørende metoder har spredt seg og hvilke mulige effekter det kan gi for elever, lærere og ledere i skolen.
Erfaringer fra arbeidet har gitt informasjon om at lærere som tar i bruk AI og et styrkebasert tenkesett i større grad enn tidligere har lykkes i å skape en økt læringsglede og gode relasjoner i klassen generelt, samt mer direkte mellom elever og lærerne. Personlige erfaringer fra lærerne var også at elevene oppnår både bedre faglige resultater, men også mindre fravær i skolen. Elevene ga på deres side uttrykk for at de opplever en økt entusiasme i arbeidet sitt på skolen, men også en opplevelse av mer likeverdighet og motivasjon generelt.
Disse resultatene er svært interessante, og videre forskning på feltet vil være svært hensiktsmessig når dette kan bidra til større forståelse for hvilke positive effekter styrkebasert arbeid kan ha i skolen.
Er du interessert i å lære mer om klasseledelse eller AI tilbyr Lent kurs i både Klasseledelse- optimale klassemiljø og AI-studier. Kurset i klasseledelse er et kurs for deg som leder klasser og som ønsker en styrkebasert klasseledelse som fremmer effektivt deltakerdemokrati. AI- studiet tar for seg at for å øke suksessratene i en organisasjon så må man forske på hva det er som gir liv til organisasjonen, i denne sammenhengen skolen eller klassen. Når årsakene til egen suksess brer seg i organisasjonen, vil man kunne se muligheter til å bli virkelig gode.
Av Marikken Heidemann