Hva er nøkkelen til at elever ønsker å komme på skolen hver dag?

handbok vestfold-page-001.jpg
Alle lærere ønsker å skape et klassemiljø som bringer frem det beste i elevene sine, der elevene tar vare på hverandre og bryr seg om hverandres velvære. Går det an å skape et slikt klassemiljø på kort tid?

Opplæringskontoret for Transport og Logistikk og Lent gjorde seg noen erfaringer sammen med lærere og ansatte fra Thor Heyerdahl VGS og Horten VGS i 2015-2016 som kan være av interesse for andre.

Gladere og mer positive elever
”Det var helt påtakelig å se hvordan elevene var annerledes etter sist gang dere hadde vært her. De var gladere, mer positive og de var til stede på skolen mye mer de neste dagene”, uttalte sosiallæreren ved Thor Heyerdahl VGS. Vi har ikke alle svarene på hvorfor dette kunne skje, men tror at noen av nøklene ligger i å jobbe med styrkebaserte metoder i møte med elevene. Vi samlet noen av erfaringene og metodene vi brukte i den lille håndboka som heter “Styrkebaserte klasser. Fra et godt læringsmiljø til gode praksisopplevelser og læreplasser”. Håndboka har fokus på yrkesfaglige elever, men metodene og tilnærmingene vil fungere like godt i andre klasser som ønsker å bedre klassemiljøet sitt.

Å jobbe parallelt med skoleresultater og relasjoner
Da vi var på besøk i klassene og jobbet med lærerne og elevene der, var tanken å få elevene til å jobbe parallelt med skoleresultater og relasjoner. Altfor ofte skilles disse to aktivitetene. I tillegg så vi hvordan mange av elevene som vanligvis opplever skolen som vanskelig, plutselig tok andre roller og så på seg selv som ressurser i klasserommet. En av lærerne sa blant annet: “Jeg hadde ikke trodd dette skulle fungere for 2 måneder siden. Det har vært en veldig positiv opplevelse! Det er veldig fint å se at elevene vokser. Det er modig å åpne seg som de gjør. Det har vært helt fantastisk å være her og se hvordan det funker. 2 av elevene har sosialt angst – det har vært som blåst bort i løpet av dagen.”

Suksessfaktorer for å lykkes med et optimalt læringsmiljø
Da vi skulle tenke tilbake på hva som skapte disse fine opplevelsene i klasserommet, konkluderte vi med følgende:

  • Hjelp elevene til fortelle hverandre historier om når de lykkes med noe på og utenfor skolen. Hjelp dem til å stille hverandre spørsmål som graver etter ressurser hos hverandre.
  • Lær elevene språk som handler om styrker og ressurser slik at de kan legge merke til det gode hos hverandre og seg selv. Og ikke minst at de ser etter lærernes styrker og ressurser…
  • Spør elevene hva de ønsker og hva de drømmer om, både for seg selv og for klassen.
  • Og det aller viktigste som er grunnlag for alt det andre: At elevene opplever at læreren alltid har tro på og følger opp den enkelte elev.

Vi brukte mange metoder og verktøy fra Prosesslederboka – lær å lede gode møter og prosesser. En del av de konkrete metodene og verktøyene for å jobbe med dette er samlet i den ovennevnte håndboka. Det finnes også kurs: Prosesslederstudiet, som er direkte rettet mot å jobbe styrkebasert.

Skrevet av:
Vibecke Engø Jensen, Opplæringskontoret for Transport og Logistikk (vibecke@transportfag.no)
Pål Tanggaard, Lent (pal@lent.no)

Legg igjen en kommentar